اطلاعیه شماره ۱ هشتمین رقابت استارکاپ

اطلاعیه شماره ۱ هشتمین رقابت استارکاپ

 

هشتمین رقابت استارکاپ در تاریخ ۲۶ و ۲۷ امرداد ۱۴۰۲ در کاروانسرای قصر بهرام برگزار می‌شود. رقابت نجومی استارکاپ، نخستین رقابت چندگانه منجمان آماتور در ایران است که در طی آن همه توانایی‌های علمی و عملی منجمان آماتور سنجیده می‌شود و در نهایت افرادی که در مجموع همه مراحل، بالاترین امتیازات را کسب کنند به عنوان نفرات برتر معرفی خواهند شد.

 

استارکاپ در سال ۱۳۹۴ با هدف بالا بردن سطح دانش و مهارت منجمان آماتور، ایجاد فضای آموزشی برابر برای همه منجمان از سراسر ایران و گردهمایی منجمان و تجربه رصدی هیجان انگیز زیر آسمانی تاریک در قلب پارک ملی کویر ایران به همت مرکز نجوم آوا استار با همکاری انجمن نجوم ایران برگزار شد و اکنون پس از برگزاری موفق هفت دوره رقابت، در آستانه هشتمین رقابت استارکاپ هستیم. در طی هفت دوره برگزاری این رقابت تعداد زیادی از منجمان آماتور از سراسر ایران در استارکاپ شرکت کرده‌اند و با توجه به سطح علمی این رقابت، بسیاری از برندگان موفق به کسب مدال در المپیاد نجوم در سطح ملی و جهانی شده‌اند. تیم علمی و اجرایی رقابت استارکاپ نیز جمعی از مدال آوران المپیاد، نخبگان و اساتید حوزه نجوم هستند. از این رو به جرات می‌توان استارکاپ را بزرگ‌ترین و جامع‌ترین گردهمایی منجمان آماتور در سال دانست.

 

رقابت استارکاپ هشتم همچون سال‌های گذشته شامل ۵ آزمون است؛ آزمون کتبی (۳۵ امتیاز)، نقشه گنج (۱۵ امتیاز)، آزمون رصدی (۳۵ امتیاز)، آزمون شفاهی (۱۵ امتیاز) و اسکچ (۱۰ امتیاز). در این رقابت، شرکت کنندگان در کاروانسرای قصر بهرام که به عنوان یکی محبوب‌ترین رصدگاه‌های ایران با آسمانی تاریک شناخته می‌شود، در ابتدا به سوالات چهار گزینه‌ای و تشریحی آزمون کتبی که شامل سوالاتی از بخش‌های گوناگون نجوم آماتوری است، پاسخ می‌دهند. سپس در آزمون نقشه گنج یک معما را حل می‌کنند که در ارتباط با منظره آسمان بالای سرشان است. پس از نقشه گنج نوبت به آزمون رصدی می‌رسد که در آن شرکت کنندگان یک فهرست نسبتا کوتاه از اجرام عمق آسمان را با ابزارهای رصدیشان پیدا می‌کنند و داوران رقابت باید آن‌ها را تایید کنند. در این بخش در کنار پیدا کردن اجرام، شرکت کنندگان چند سوال کوتاه از نجوم رصدی را نیز پاسخ می‌دهند. در انتهای رقابت، نوبت به آزمون شفاهی و اسکچ می‌رسد. در آزمون شفاهی سوالاتی که بیشتر در ارتباط با اصول پیمایش آسمان و قدرسنجی است از شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شود. شرکت کنندگان در بازه پایانی زمان رقابت نیز اسکچی از یکی از اجرام عمق آسمان که به آن‌ها اعلام می‌شود رسم می‌کنند و به داور خود تحویل می‌دهند. در پایان رقابت نیز داوران به تصحیح برگه‌های شرکت‌کنندگان و محاسبه امتیازات می‌پردازند و نفرات برگزیده در صبح جمعه ۲۷ امرداد در مراسم اختتامیه اعلام می‌شوند.

 

برای آمادگی در رقابت، مطالعه منابعی همچون کتاب‌های نجوم به زبان ساده، نجوم دینامیکی، آشنایی با صور فلکی، اصول پیمایش آسمان و کار با نرم‌افزارهای نجومی توصیه می‌شود. جزئیات بیشتر درباره بخش‌های مختلف استارکاپ هشتم در اطلاعیه‌های آینده دبیرخانه برگزاری رقابت منتشر می‌شود. استارکاپ هشتم با همکاری شرکت گردشگری آوان برگزار می‌شود.

 

زمان برگزاری:
پنجشنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ امرداد ۱۴۰۲

هزینه ثبت نام:
۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان (۱.۶۲۰.۰۰۰ برای شرکت‌کنندگان در دوره‌های قبل)

آخرین مهلت تکمیل ثبت نام:
تا پایان روز دوشنبه ۲۳ امرداد ۱۴۰۲

قوانین کنسلی:

از ۶ تا ٣ روز قبل از برنامه، به میزان ٧۰ درصد مبلغ برنامه، مسترد خواهد شد. ۲ روز قبل از برنامه یا در صورت عدم حضور در برنامه، مبلغی مسترد نخواهد شد.

جوایز نفرات برگزیده استارکاپ:
نفر اول رقابت: کاپ ویژه + نیم سکه
نفر دوم رقابت: ربع سکه
نفر سوم رقابت: سکه گرمی

 

ثبت نام در استارکاپ ۱۴۰۲

http://starcup.org/register/

 

وبسایت رسمی رقابت استارکاپ

www.StarCup.org

کانال رسمی اطلاع‌رسانی رقابت استارکاپ

https://t.me/starcup_official

 

پاسخ به سوالات متداول:

آیا برای شرکت در رقابت استارکاپ باید ابزار رصدی داشت؟
بله، برای شرکت در این رقابت به ابزار رصدی احتیاج است و پیشنهاد می‌شود که قطر ابزار شما حداقل ۷۰ میلیمتر باشد.

آیا به صورت گروهی می‌توان در رقابت استارکاپ شرکت کرد؟
خیر، هشتمین رقابت استارکاپ به صورت انفرادی برگزار می‌شود.

آیا برای شرکت در استارکاپ محدودیت سنی وجود دارد؟
شرکت در استارکاپ محدودیت سنی ندارد اما با توجه به سطح سوالات، ثبت نام برای افراد بالای ۱۲ سال توصیه می‌شود.

آیا در رقابت استارکاپ می‌توان با یک همراه و یا به صورت مهمان شرکت کرد؟
خیر، با توجه به محدودیت‌های موجود، تنها شرکت‌کنندگان در رقابت امکان حضور را دارند.

آیا می‌توان با وسیله نقلیه شخصی در استارکاپ شرکت کرد؟
خیر، وسیله نقلیه برای همه شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده و تنها با وسیله گروه امکان ورود به پارک ملی کویر و شرکت در رقابت وجود دارد.

آیا اجرام رقابت برای دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ مشترک است؟
خیر، فهرست اجرام رصدی رقابت متناسب با نوع ابزار (تلسکوپ و یا دوربین دوچشمی) متفاوت است.

 

پوستر رسمی هشتمین رقابت استارکاپ

طراح پوستر: ریحانه آل شیخ

یک دیدگاه بنویسید

    مریم در پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۲

    سلام. کاش میشد یه بخش کوچیک دیگه برای کسانی که علاقه دارن بیان ولی در رقابت شرکت نکنند بزارید. حتی شده به تعداد محدود. موقعیت زمانی و مکانی و خود رویداد برای کسایی که به آسمون شب علاقه دارن واقعا وسوسه کننده و جذابه…

      ادمین استارکاپ در دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

      سلام. بله بخش لانچ‌پد دقیقا به همین منظور هست

    مانا عسگریان در چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲

    سلام ، آیا میشه ثبت نام کرد ولی در رقابت شرکت نکرد؟

      ادمین استارکاپ در دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

      سلام. بله در بخش لانچ‌پد میتونید شرکت کنید