گزارش برگزاری هفتمین رقابت استارکاپ

گزارش برگزاری هفتمین رقابت استارکاپ

استارکاپ رقابت جامع منجمان آماتور ایران است که مرکز نجوم آوا استار شهریور هر سال آن را برگزار می‌کند. در این رقابت همۀ مهارت‌های یک منجم آماتور از جمله دانش علمی و مهارت رصدی وی به کار گرفته شده و ارزیابی می‌شود. نخستین دوره این رقابت در شهریور سال ۱۳۹۴ به همت سیدمصطفی امام، موسس و مدیر مرکز نجوم آوا استار در کاروانسرای قصر بهرام برگزار شد. چهار دوره بعدی این رقابت تا سال ۱۳۹۸ به همان سبک و سیاق قبلی برگزار شد. پس از آن با یک سال وقفه به علت همه گیری ویروس کرونا، در سال ۱۴۰۰ دوره ششم استارکاپ به صورت مجازی برگزار شد. استارکاپ مجازی با کنار زدن موانع اقتصادی و جغرافیایی فرصتی را فراهم کرد تا همۀ علاقمندان به نجوم از سراسر ایران در این رقابت شرکت کرده و مهارت‌های خود را به عنوان یک منجم آماتور محک بزنند.

پس از تجربۀ موفق برگزاری استارکاپ مجازی دبیرخانه استارکاپ تصمیم گرفت دوره هفتم را در دو مرحلۀ مجازی و حضوری برگزار کند. نخستین مرحله در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ به صورت مجازی با حضور ۱۰۰ شرکت کننده از سراسر کشور برگزار شد. پس از برگزاری مرحله نخست، ۵۰ شرکت کننده برتر این مرحله به عنوان فینالیست‌های استارکاپ هفتم مشخص و برای حضور در مرحله دوم (حضوری) فراخوانده شدند. مرحله دوم دورۀ هفتم رقابت استارکاپ در تاریخ دهم و یازدهم شهریور ۱۴۰۱ در محل کاروانسرای قصر بهرام واقع در پارک ملی کویر با حضور جمع منتخب منجمان آماتور از سراسر کشور برگزار گردید.

مدیریت برنامه‌ریزی استارکاپ هفتم را خانم ندا جعفری مدیر مرکز نجوم آوا استار بر عهده داشت و آقای دکتر احسان ابراهمیان، دانشجوی پسادکتری کیهان‌شناسی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادین نیز دبیر علمی رقابت بود. تیم داوری و اجرایی استارکاپ را جمعی از کارشناسان و اعضای فعال مرکز نجوم آوا استار و همچنین مدال‌آوران کشوری و جهانی المپیاد نجوم تشکیل می‌دادند که طی دو ماه اخیر مسئولیت طراحی سوالات، طراحی مراحل و سناریو مسابقه و… را بر عهده داشتند. لازم به ذکر است برنده هر دوره از رقابت نیز به عنوان یکی از اعضای گروه داوران در دوره بعدی حضور دارد.

مرکز نجوم آوا استار در دوره‌های مختلف رقابت استارکاپ علاوه بر شرکت کنندگان افتخار میزبانی از منجمان باسابقه کشور را دارد. در این دوره از رقابت آقایان کاظم کوکرم و امین جمشیدی به عنوان دو تن از منجمان و معلمان قدیمی نجوم در کنار شرکت کنندگان و برگزار کنندگان استارکاپ حضور داشتند.

پس از جمع‌بندی امتیازات مرحله اول، فینالیست‌های رقابت مشخص و برای شرکت در مرحله دوم فراخوانده شدند. صبح روز پنجشنبه دهم شهریور شرکت کنندگان با حضور در محل دفتر مرکز نجوم آوا استار پذیرش شده و بدین ترتیب مرحله حضوری رقابت استارکاپ با حرکت به سمت کاروانسرای قصر بهرام عملا آغاز شد.

مسیر هفت ساعته سفر به قلب کویر مرکزی ایران با توضیحات لیدرهای گروه درباره ویژگی‌های پارک ملی کویر و جاده تاریخی کاروانسرای قصر بهرام و همچنین توضیحات دبیران علمی و اجرایی و مدیر برنامه‌ریزی رقابت درباره روند استارکاپ هفتم تا زمان رسیدن به محل برگزاری رقابت همراه بود.

با رسیدن به قصر بهرام مراسم افتتاحیه با یاد سید مصطفی امام برگزار شد و پس از آن شرکت کنندگان در شش گروه با راهنمایی سرپرستان و داوران در جایگاه خود روی بام کاروانسرا استقرار یافتند. ساعت هفت عصر سوت آغاز برگزاری رقابت نواخته شد و شرکت کنندگان مشغول پاسخ‌ دهی به سوالات بخش کتبی شدند. بخش کتبی با سوالاتی تستی و پاسخ کوتاه تا ساعت ۹ شب ادامه داشت و شرکت‌کنندگان برای پاسخ به بخشی از سوالات به تاریک شدن آسمان احتیاج داشتند.

در ادامه پس از استراحت یک ساعته، بخش نقشه گنج از جمله هیجان‌انگیزترین بخش‌های استارکاپ در ساعت ۲۲ آغاز شد. شرکت‌کنندگان در این قسمت باید معمایی که در ارتباط با آسمان بالای سرشان است را حل کنند. نقشه گنج امسال همراه با موسیقی و نمایش لیزر بود که جذابیت آن را دوچندان کرد. پس از پایان بخش نقشه گنج در ساعت ۲۳:۳۰ شرکت کنندگان با استراحتی کوتاه آماده قسمت بعدی رقابت یعنی بخش شفاهی، رقابت رصدی و گزارش نویسی شدند. این بخش از مسابقه تا ۴ بامداد جمعه یازدهم شهریور ادامه داشت. پس از آن داوران هر بخش به جمع‌بندی نمرات پرداختند.

مراسم اختتامیه در صبح جمعه برگزار شد. در مراسم اختتامیه ضمن معرفی برگزیدگان هر بخش و اعلام رتبه‌های اول تا سوم از تیم برگزاری نیز تقدیر به عمل آمد. رتبه اول آقای سینا رضایی از اصفهان، رتبه دوم آقای امیرحسین امیری از تهران و رتبه سوم خانم سما حسینی از اصفهان بودند. خانم نرگس حسین‌نژاد از کاشمر برگزیده بخش کتبی، آقای امیررضا توکلی از مشهد برگزیده بخش نقشه گنج و آقای سینا رضایی نیز برگزیده بخش رصدی استارکاپ امسال بودند.

رقابت استارکاپ ۱۴۰۱ با همکاری انجمن نجوم ایران و شرکت گردشگری آوان برگزار شد. مستند هفتمین رقابت استارکاپ را در کانال یوتیوب آوا استار می‌توانید مشاهده کنید.

 

برچسب ها :

یک دیدگاه بنویسید

    Stargazer در یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

    رقابت نفسگیر و جذابی بود، تبریک به برگزیدگان و ممنون از تیم حرفه‌ای آوا استار

    Andromedagirl در جمعه ۰۱ مهر ۱۴۰۱

    یکی از بهترین تجربه‌های زندگیم بود 😍 بهترین رقابت نجومی دنیا، کنار بهترینا