گزارش چهارمین دوره رقابت استارکاپ

چهارمین رقابت استارکاپ

رقابت استارکاپ، نخستین رقابت جامع منجمان آماتور ایرانی است که اولین بار در شهریور ماه سال ۹۴ به همت مرکز نجوم آوا استار با همکاری انجمن نجوم ایران، به منظور کشف استعدادها و ایجاد حس رقابت بین منجمان آماتور در جهت افزایش سطح دانش و و مهارت های نجومی و رصدی  برگزار گردید.

با توجه به اسقبال خوب منجمان ایرانی، استارکاپ در سال‌های بعد تکرار شد و چهارمین دوره این رقابت در روزهای ۱۵ و ۱۶ شهریور ۹۷ برگزار گردید.

افتتاحیه این برنامه صبح روز پنجشنبه، ۱۵ شهریور ماه در مجتمع آسمان‌نمای تهران برگزار شد و اطلاعات اولیه و لیست اجرام رصدی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

بعد از پایان مراسم افتتاحیه شرکت کنندگان به همراه تیم برگزار کننده به سمت محل برگزاری رقابت، کاروانسرای قصر بهرام واقع در استان سمنان، پارک ملی کویر، حرکت کردند.

بعد از صرف ناهار در شهر گرمسار و در حدود ساعت ۶ بعد از ظهر گروه به محل قصر بهرام رسید و شرکت کنندگان بخش رقابتی بعد از جاگیری در محل‌های از پیش تعیین شده از ساعت ۱۹ مشغول پاسخگویی به سوالات بخش کتبی شدند.

بعد از پایان زمان آزمون بخش کتبی شرکت کنندگان مشغول صرف شام و استراحت شدند. و در ادامه آزمون بخش رصدی و اسکچ به مدت سه ساعت برگزار شد و شرکت کنندگان به توجه به لیست اجرامی که در مراسم افتتاحیه دریافت کرده بودند با استفاده از ابراز رصدی خود به کاوش آسمان و رصد اجرام عمق از  جمله: سحابی ها، خوشه های ستاره ای و کهکشان ها پرداختند. شرکت کنندگان بخش رقابتی در شش گروه مجزای شش تا هفت نفره زیر نظر داور گروه خود به کار خود ادامه دادند.

بعد از اتمام مرحله رصدی بخش پرسش شفاهی آغاز شد که داوران بخش شفاهی از هر شرکت کننده سوالاتی را در زمینه های اطلاعات عمومی نجوم، اخترفیزیک، رصد و … پرسیدند.

همچنین به طور موازی در ضلع غربی کاروانسرا، کارگاه‌های آموزشی استارکاپ برگزار گردید و شرکت کنندگان بخش آموزشی زیر نظر کارشناسان به رصد آسمان و یادگیری مباحث پرداختند.

شرکت کنندگان بخش عکاسی نیز در طول شب به عکاسی از وقایع رقابت و زیبایی های آسمان پرستاره قصر بهرام پرداختند.

بعد از پایان این مرحله شرکت کنندگان مشغول استراحت و رصد آسمان پر ستاره منطقه قصر بهرام گردیدند و داوران مشغول تصحیح پاسخنامه ها، برگه های اسکچ و گزارش رصد و بررسی نمره های آزمون شفاهی گردیدند.

بعد از طلوع آفتاب و صرف صبحانه مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر در محوطه قصر بهرام با تجلیل از داوران و برگزار کنندگان برنامه آغاز شد. در ادامه مراسم اختتامیه نفرات برتر رقابت از رتبه سوم تا رتبه دوم اعلام شد که اسامیشان به شرح زیر است:

نفر اول: برنده استارکاپ و برنده ۱ سکه تمام بهار آزادی، آقای مصطفی کویری از تهران

نفر دوم: برنده نیم سکه بهار آزادی، خانم سارا سرشوق از اصفهان

نفر سوم : برنده ربع سکه بهار آزادی، آقای مهدی سلیمانی از تهران

برنده بخش عکاسی: برنده ربع سکه بهار آزادی، خانم ریحانه ولی پور از تهران

تیم برگزیده بخش گروهی: برنده ربع سکه بهار آزادی، آقایان محمدصالح تیمار (از تهران)  و مهیار عباسی (از اصفهان)

برنده جایزه ویژه نقشه گنج: آقای پرهام سعیدی از ساری

برگزیدگان بخش عکاسی از ماهواره‌ها: خانم‌ها ریحانه ولی‌پور، سپیده امینی و آقای شایان استاد حسن

همچنین به آقای حامد تبق پور، نوجوان فعال در بخش آموزشی، جایزه ارزشمندی از سوی موسسه انتشارات گیتاشناسی تقدیم شد.

برچسب ها :