اطلاعیه شماره ۳ هفتمین رقابت استارکاپ

اطلاعیه شماره ۳ هفتمین رقابت استارکاپ

تجربه جذاب سال گذشته استارکاپ که به صورت کاملا مجازی برگزار شد، ما را بر آن داشت تا در سال جاری نیز این تجربه را در مقیاسی محدود‌تر تکرار کنیم. به همین دلیل استارکاپ هفتم در دو مرحله مجازی و حضوری برگزار می‌شود که مرحله مجازی مقدمه و پیش‌نیاز لازم برای شرکت در مرحله حضوری است.

 

در استارکاپ مجازی سال گذشته، شرکت کنندگان در بستر سناریوی یک بازی کیهانی، به سوالات مختلفی در حوزه‌های رصد و تئوری و کار با نرم‌افزار و پایگاه‌های داده نجومی پاسخ می‌دادند. در سال جاری نیز مرحله اول استارکاپ همچون سال گذشته یک مسابقه مجازی است و در بستر یک ماجرای هیجان‌انگیز می‌گذرد که با داستان استارکاپ گذشته مرتبط است.

 

قالبی که امسال برای استارکاپ مجازی در نظر گرفته‌ایم یک آزمون در مدت زمان حدودا ۳ ساعت در تاریخ ۲۷ امرداد است که ساعت ۱۹ آغاز می‌شود. چند سوال چهار گزینه‌ای به همراه چند سوال با پاسخ کوتاه در این آزمون وجود دارد که از نظر روایی به هم مربوط هستند اما سعی ما حتی الامکان بر این خواهد بود که اگر در پاسخ به یک سوال ناموفق بودید، بتوانید همچنان به آزمون ادامه دهید و پاسخ هر قسمت مستقل از پاسخ قسمت قبل باشد.

 

آنچه شما برای این آزمون نیاز دارید یک کامپیوتر شخصی، اینترنت و نرم‌افزار اکسل برای وارد کردن پاسخ‌ها است. شما باید پاسخ‌هایتان را در فایل اکسلی که به شما ارسال می‌کنیم وارد کنید. همچنین برای دریافت سوالات و ارسال پاسخ‌ها باید یک آدرس ایمیل داشته باشید. توصیه اکید داریم که در اسکایپ نیز یک حساب کاربری داشته باشید زیرا راه ارتباطی شما با تیم اجرایی در طول برگزاری رقابت، اسکایپ است.

 

در این آزمون به راه حل شما نیازی نیست و نمره منفی وجود ندارد، تنها باید پاسخ نهایی خود را وارد اکسل کنید. توصیه اکید ما این است که از به اشتراک گذاشتن پاسخ‌ها با دیگر شرکت‌کنندگان خودداری کنید. آزمون مرحله یک رتبه‌بندی ندارد و امتیاز آن در مرحله دوم استارکاپ محاسبه نمی‌شود اما در صورت اثبات مشابهت بین پاسخ‌ها، گزینه تجدید نظر درباره نتیجه آزمون قابل اعمال است.

 

کاربرد نرم‌افزارهای مختلف در زندگی ما هر روز در حال گسترش است و در حوزه نجوم نیز نرم افزارها هر روز بیش از پیش به کمک منجمان می‌آیند. درگیر کردن این توانایی در رقابت حضوری استارکاپ میسر نیست با این حال مرحله اول استارکاپ این فرصت را در اختیار ما می‌گذارد که توانایی نرم افزاری را نیز در رقابت استارکاپ دخیل کنیم. به همین جهت در بخش مجازی عمده تاکید ما بر توانایی استفاده از نرم‌افزارهای نجومی خواهد بود. از جمله این توانایی‌ها آشنایی با نرم‌افزارهای آسمان نما (مثل Stellarium یا StarryNight) نقشه‌های زمینی برای یافتن رصد‌گاه (مثل Google Map یا Google Eearth) و همچنین توانایی جست‌و‌جو در اینترنت برای یافتن پاسخ پرسش‌ها هستند. سوالات به گونه‌ای خواهند بود که با استفاده از نرم افزارهای نجومی یا جست‌و‌جو در اینترنت به راحتی می‌توان پاسخ آنها را تعیین و گزارش کرد با این همه ممکن است به چند محاسبه ساده نیاز پیدا کنید پس در طول برگزای آزمون یک ماشین حساب در کنار خود داشته باشید. برای آمادگی در رقابت، مطالعه منابعی همچون کتاب‌های نجوم به زبان ساده، نجوم دینامیکی، آشنایی با صور فلکی، اصول پیمایش آسمان و کار با نرم‌افزارهای نجومی توصیه می‌شود.

 

نتایج مرحله اول استارکاپ طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از آزمون به صورت خصوصی (ایمیل و تلگرام) به شرکت‌کنندگان اعلام خواهد شد و پذیرفته‌شدگان (فینالیست‌های استارکاپ) تا تاریخ ۲ شهریور فرصت تکمیل ثبت نام برای حضور در رقابت مرحله دوم را دارند. در صورت انصراف هر یک از فینالیست‌ها برای حضور در رقابت، نفرات فهرست انتظار جایگزین می‌شوند.

 

مهلت ثبت نام استارکاپ تا پایان روز شنبه ۲۲ امرداد تمدید شده‌است. توجه داشته باشید که لازمه راه‌یابی به مرحله دوم (حضوری) استارکاپ، ثبت نام و پذیرفته شدن در مرحله اول (مجازی) رقابت است و بدون ثبت نام و شرکت در مرحله اول، امکان حضور در مرحله دوم رقابت به هیچ وجه وجود نخواهد داشت.

 

ثبت نام در استارکاپ

 

با آرزوی موفقیت

دبیرخانه رقابت استارکاپ

برچسب ها :